Teksten: schrijven is een vak

Schrijven is net als zingen: iedereen kan het. Maar niet elke zangstem is geschikt voor een publiek.

Schrijven is een vak.

Tegenwoordig zijn er 2 soorten teksten:

  • teksten voor op papier
  • teksten voor op beeldscherm

Dit is een belangrijk onderscheid, want:

Informatie op een beeldscherm bekijk je anders dan tekst en beeld op papier.

Zou ik deze tekst voor papier hebben geschreven, dan had er bijvoorbeeld ‘twee’ gestaan in plaats van ‘2’. Ook had ik veel minder witregels gebruikt. En meer illustraties.

Teksten voor beeldscherm

Wat maakt schrijven voor internet zo anders dan schrijven voor papier?

Als je schrijft voor een website, dan heb je te maken met twee dingen:

  • Je wilt dat je bezoeker iets doet, iets leest, ergens op klikt, iets koopt. In internetjargon: je wilt conversie.
  • Je wilt zo hoog mogelijk in relevante zoekopdrachten verschijnen.

Conversie

Het bereiken van conversie is een samenspel tussen de juiste teksten en een functionele vormgeving. Het mooie van internet is dat je het effect kunt meten van alles wat je doet en wijzigt op je site. Daardoor is er heel veel bekend over wat wel en niet werkt.

Tip: als je nog een carrousel of slider op je website hebt staan (zo’n diashow, weet je wel): meteen eraf gooien. Die dingen zijn conversie-killers.

Bij schrijven voor internet komt veel marketing en psychologie kijken: hoe reageren mensen op je teksten en op de vormgeving? Wil je conversie, dan staat functionaliteit voorop. En niet of de website mooi is. Kijk maar eens naar Facebook, Booking.com, Amazon of Google. Een paar van de meest succesvolle sites ter wereld. Maar mooi?

SEO: schrijven voor Google

SEO staat voor search engine optimization. Zoekmachine-optimalisatie in gewoon Nederlands. (Of zonder streepje, als het woord op papier zou staan.)

In het kort komt SEO erop neer dat je Google blij maakt en dat je dus zo hoog mogelijk in de resultaten van een relevante zoekopdracht komt te staan.

Maar: SEO-schrijven lijkt inmiddels alweer achterhaald.

Google wordt steeds slimmer en SEO ontwikkelt zich continu. Google blij maken moet dus niet het uitgangspunt zijn van je webteksten. Het heeft bijvoorbeeld helemaal geen zin meer om 20 keer een zoekterm in je tekst te noemen. Daar prikt Google zo doorheen.

Google wordt blij van websites waar bezoekers blij van worden.

SEO gaat daarom onder andere over:

  • een slimme structuur van je website
  • relevante informatie op de juiste plek
  • gebruikmaken van Google AMP

Met Google AMP optimaliseer je je website voor de weergave op smartphones.

Want bedenk: meer dan de helft van het zoekverkeer op Google is mobiel. En in sommige branches ligt dat percentage zelfs al boven de 90 procent.

Hoe herken je een goede tekstschrijver voor webteksten?

Je kunt vrij makkelijk herkennen of een website is gemaakt door iemand met kennis van zaken of juist niet.

Goed

  • De eerste tekst op de homepage is informatief
  • Persoonlijk taalgebruik
  • Korte stukjes informatie
  • Veel witregels
  • Informatieve kopjes die je helpen als lezer
  • Pagina’s zijn makkelijk te scannen om een indruk te krijgen van de inhoud
  • Op elke pagina is duidelijk wat er van je verwacht wordt, op welke link je geacht wordt te klikken
  • Je vindt snel wat je zoekt
  • Op elke pagina is duidelijk op wat voor site je je bevindt
  • Hyperlinks zijn herkenbaar als hyperlinks
  • Beeld sluit aan bij de inhoud
  • Voor een formulier wordt niet het woord ‘formulier’ gebruikt
  • In een formulier worden alleen de hoogstnoodzakelijke gegevens gevraagd
  • Foutmeldingen zijn vriendelijk en behulpzaam

Fout/bedenkelijk

  • De homepage begint met het woord ‘welkom’
  • Afstandelijk taalgebruik
  • Lange stukken tekst
  • Weinig witregels
  • Creatieve kopjes die je niet veel wijzer maken
  • Pagina’s zijn lastig te scannen om een indruk te krijgen van de inhoud
  • De bedoeling van een pagina is onduidelijk en/of je raakt door te veel links het overzicht kwijt
  • Je vindt lastig wat je zoekt
  • Het is je niet duidelijk op wat voor website je terecht bent gekomen
  • Hyperlinks zijn creatief vormgeven en onherkenbaar
  • Beeld sluit niet aan bij de inhoud
  • Een formulier heet daadwerkelijk ‘formulier’
  • In een formulier wordt om niet-relevante informatie gevraagd, zoals je geboortedatum
  • Foutmeldingen leggen de schuld bij de bezoeker
  • Er staat een carrousel of slider op de website

Tekstschrijver gezocht?

Ik help je met het aanscherpen van bestaande tekst. Of schrijf nieuwe teksten voor je.

Neem vrijblijvend contact op.

En nu?

Als je tot hier bent gekomen, dan vermoed ik dat je met je webteksten aan de slag wilt. Of al bent. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met me op.  Ik deel mijn expertise graag met je.

Teksten voor papier

De meeste teksten die ik heb geschreven voor gedrukte media zijn artikelen. Artikelen voor huurdersmagazines van woningcorporaties, en personeelsbladen en klantenmagazines van de meest uiteenlopende organisaties.

Interne én externe communicatie dus. Waarbij het belang van de afzender niet hetzelfde is als dat van de lezer. Boeiend, vind ik dat.

Veel artikelen schrijf ik op basis van een interview. Vaak telefonisch, want dat is effectief en tijd is geld. Maar liever face to face. Omdat non-verbale communicatie zo ontzettend belangrijk is. En vooral ook: om de persoon die ik interview op zijn gemak te stellen.

“Je hebt een kwartier volkletsen kunnen reduceren tot 100 woorden! Knap, hoor. Toch echt ieder zo z’n vak.”

Laura Schippers-Uiterwijk
analist op het Nationaal Screeningslaboratorium Sanquin, geïnterviewd voor 'SQN+ Magazine'

Mijn kracht? Veel en complexe informatie kunnen verwerken tot korte, prettig leesbare teksten. Daarbij ga ik op de stoel van de lezer zitten: wat voor een vakkundige vanzelfsprekend is, is dat vaak niet voor de lezer. Dus vraag ik door. Versimpel ik. En leg ik uit als dat nodig is.

Mijn schrijfstijl neigt daarbij sterk naar spreektaal. Dus veel korte zinnen. En zinnen zonder onderwerp. Omdat tekst die in spreektaal is opgeschreven ervoor zorgt dat de hersenen beter opletten én de boodschap beter onthouden.

Bij spreektaal denken hersenen dat er een gesprek met hen wordt gevoerd. Op een onbewust niveau let je beter op als je in een tekst direct en met spreektaal wordt aangesproken.

En nu?

Ben je op zoek naar een professioneel tekstschrijver of kundig redacteur? Neem dan gerust contact met me op als je denkt dat ik wat voor je kan betekenen. Ik klim graag voor je in de pen (of op het toetsenbord, moet ik eigenlijk zeggen).

Tekstschrijver gezocht?

Ik help je met het aanscherpen van bestaande tekst. Of schrijf nieuwe teksten voor je.

Neem vrijblijvend contact op.