Teksten voor beeldscherm
Wat maakt schrijven voor internet zo anders dan schrijven voor papier?
Als je schrijft voor een website, dan heb je te maken met twee dingen:
- Je wilt dat je bezoeker iets doet, iets leest, ergens op klikt, iets koopt. In internetjargon: je wilt conversie.
- Je wilt zo hoog mogelijk in relevante zoekopdrachten verschijnen.
Conversie
Het bereiken van conversie is een samenspel tussen de juiste teksten en een functionele vormgeving. Het mooie van internet is dat je het effect kunt meten van alles wat je doet en wijzigt op je site. Daardoor is er heel veel bekend over wat wel en niet werkt.
Tip: als je nog een carrousel of slider op je website hebt staan (zo’n diashow, weet je wel): meteen eraf gooien. Die dingen zijn conversie-killers.
Bij schrijven voor internet komt veel marketing en psychologie kijken: hoe reageren mensen op je teksten en op de vormgeving? Wil je conversie, dan staat functionaliteit voorop. En niet of de website mooi is. Kijk maar eens naar Facebook, Booking.com, Amazon of Google. Een paar van de meest succesvolle sites ter wereld. Maar mooi?
SEO: schrijven voor Google
SEO staat voor search engine optimization. Zoekmachine-optimalisatie in gewoon Nederlands. (Of zonder streepje, als het woord op papier zou staan.)
In het kort komt SEO erop neer dat je Google blij maakt en dat je dus zo hoog mogelijk in de resultaten van een relevante zoekopdracht komt te staan.
Maar: SEO-schrijven lijkt inmiddels alweer achterhaald.
Google wordt steeds slimmer en SEO ontwikkelt zich continu. Google blij maken moet dus niet het uitgangspunt zijn van je webteksten. Het heeft bijvoorbeeld helemaal geen zin meer om 20 keer een zoekterm in je tekst te noemen. Daar prikt Google zo doorheen.
Google wordt blij van websites waar bezoekers blij van worden.
SEO gaat daarom onder andere over:
- een slimme structuur van je website
- relevante informatie op de juiste plek
- gebruikmaken van Google AMP
Met Google AMP optimaliseer je je website voor de weergave op smartphones.
Want bedenk: meer dan de helft van het zoekverkeer op Google is mobiel. En in sommige branches ligt dat percentage zelfs al boven de 90 procent.
Hoe herken je een goede tekstschrijver voor webteksten?
Je kunt vrij makkelijk herkennen of een website is gemaakt door iemand met kennis van zaken of juist niet.